top of page

כל מה שרצית לשאול על סודה קאוסטית בסבון

סודה קאוסטית היא רכיב שבלעדיו לא ניתן לייצר סבונים. יחד עם זאת היא מרכיב שיש לו נטיה להלחיץ אנשים, בפוסט זה נדבר ונסביר למה אין ממה לחשוש ממנו

.שאלה שאנו נשאלים לעתים קרובות היא אם אנו משתמשים בסודה קאוסטית להכנת הסבון שלנו. התשובה היא כן.

סודה קאוסטית היא לרוב מרכיב שלא מובן , במיוחד כשמדברים על סבון טבעי. עם זאת, ברגע שהוא עובר תגובה כימית כדי להפוך לסבון, הוא הופך להיות בטוח לחלוטין.

אם אתם סקרנים לגבי האופן שבו אנו משתמשים בסודה קאוסטית במתכון הסבון שלנו או שאתם מעוניינים ללמוד להכין סבון טבעי בביתכם , אנחנו כאן כדי לעזור ולענות על כל שאלה. ניתן גם להצטרף לסדנה אישית - https://www.abra-cadabra.co.il/soap-workshop

על ההיסטוריה של ייצור סבון בשילוב סודה קאוסטית בואו נתחיל!

מה זה בעצם סודה קאוסטית? הרבה חומרים טובים נכנסים בסבונים הטבעיים עבודת יד שלנו, אך לא ניתן לייצר אותם ללא סודה קאוסטית, הידועה גם בשם סודיום הידרוקסיד, רכיב זה הוא מה שעושה סבון! המשיכו לקרוא כדי להבין עוד

ממה בעצם עשויה הסודה? סודה היא תמיסה כימית בסיסית ביותר. הנפוץ ביותר הוא סודיום הידרוקסיד, NaOH, אך לוב יכול להתייחס גם לאשלגן הידרוקסיד, KOH. כאלקלי, תמיסת סודה היא בסיסית ביותר. אם תיזכרו בימי הכימיה שלכם בתיכון, ה-pH קיים בסולם מ-0 עד 14. חומצות נמצאות בתחתית הספקטרום, בעוד שבסיסים, הידועים גם כחומרים אלקליים, נמצאים בקצה הגבוה יותר. • למיץ לימון יש pH של 2 • למים יש pH של 7 (ניטרלי) • ל-Lye יש pH של 13 גם חומצות חזקות וגם בסיסים חזקים הם קאוסטיים ועלולים להזיק לעור האדם, וזו הסיבה שלעיתים קרובות לא מבינים את הוספתה לסבון. אם סודה באה במגע עם העור שלך, היא תתחיל להגיב עם שמנים שעל העור מה שעלול להוביל לכוויות וגירוי.

מסיבה זו, רבים עשויים לבחור לעבוד עם סבון melt and pour / סבון גליצרין, או סבון שמוכן מראש ומוכן להוספת מרכיבים נוספים כמו שמנים אתריים וחומרי צבע.

למה משמשת הסודה? כימיקל זה חיוני למגוון מטרות תעשייתיות, כאשר המפורסמת שבהן היא ייצור סבון ביתי. אחרים כוללים: • חומר חיטוי משטחים • ריפוי מזון •תהליכי ייצור • התאמת ה-pH של תכשירים

איך מייצרים סודה? בזמנו, אבותינו הכינו סבון בשיטה מסורתית על ידי הרתחת אפר עץ. לאחר מכן, סודה נאספה מהחלק העליון. בנוסף, כמה יצרני סבונים עתיקים ייצרו חומר אלקלי מנתרן ביקרבונט (סודה לשתייה) ותחמוצת סידן. שתי השיטות הללו הניבו סודה לא עקבית שהקשתה יותר על מדידת עוצמתה וחישוב מדויק של כמות השומן שהיה צריך להוסיף כדי ליצור סבון בטוח. בימינו מכינים את הסודה ממלח רגיל.

תהליך ייצור הסבון פועל באופן הבא: 1. מלח (NaCl) מומס במים. גבישי מלח נופלים לתחתית המיכל. 2. לתערובת מכניסים מוטות גרפיט. 3. לאחר מכן מופעל חשמל דרך המוטות. נמשכים על ידי המטען, גבישים של סודה מתחברים אל המוטות. 4. לאחר מכן שופכים את הנוזל ומניחים לו להתאדות עד שלא נותרו דבר מלבד גבישי הסודה. 5. לאחר מכן, ניתן להשתמש בבור זה למגוון מטרות, כולל הכנת בלילת סבון. איך מייצרים סבון

מהו סבון lye? התשובה הקצרה היא שכל סבון המיוצר היום הוא סבון lye. למעשה, סבון לא נוצר בלעדי סודה. כדי להבין זאת טוב יותר נדון בשאלה איך עובדת הסודה בסבון

סבון מיוצר באמצעות תהליך כימי המכונה סבון (סאפו הוא סבון בלטינית): 1. תמיסת סודה קאוסטית משולבת עם שמן או שומן כדי לגרום לתגובה כימית. 2. תגובה זו מפרקת את השומנים או השמנים לשרשראות חומצות שומן ותוך כדי כך מנוטרלת תערובת הסודה. 3. סודה יכולה להגיב עם שמנים ושומנים בסביבה מחוממת או בסביבה קרה. 4. בשיטת תהליך חם, סבונים יכולים לעבור מצורה נוזלית לצורה מוצקה תוך דקות. כאשר מופעל מקור חום חיצוני על תמיסת הסודה והשמן, מולקולות המים בשמן מתאדות ותהליך הסיבון מואץ. ללא סודה בייצור סבון, יהיו רק שלוליות של שומן ושמן. למעשה, אם סבון אינו עשוי משמנים אלקליים, ה-FDA כלל אינו מחשיב אותו כסבון.

מה זה סבון בלי סודה?

סבונים עם חומרי ניקוי סינתטיים, שהם עדיין הנפוצים ביותר בשוק, מכילים חומרים פעילי שטח המחוברים יחד לניקוי והקצפה. הנפוצים הם סבוני ידיים, שמפו, מרכך וסבוני גוף. כטקטיקה שיווקית, חלק מחומרי הניקוי טוענים שהם סבוונים נטולי סודה קאוסטית, למרות שלעתים קרובות הסודה מתחבאת שם תחת שם של מרכיב אחר.

גם סבונים שנכתב עליהם שהם מיוצרים ללא סודה אכן השתמשו בה בשלב מסוים בתהליך הייצור, אך לא מזכירים אותה כי היא לבסוף מתנדפת מהסבון.

בכל אחד מהמקרים הללו, נתרן חושף את העובדה ששמנים ושומנים אלו הגיבו בעבר עם סודה. גם סבוני מלט אנד פור מכילים רכיבים שנגזרו מתגובה כימית עם סודה.


רשימת מרכיבים סבון טבעי עדיין אינו דורש תווית מרכיבים. עם זאת, אם יש תווית, יש שתי דרכים עיקריות לרשום מרכיבי סבון: • פירוט חומרי הגלם המוכנסים לבסיס הסבון, לרבות הבור. • רישום התרכובות בסרגל הסבון הסופי - מה שנשאר לאחר שהתרחשו כל התגובות הכימיות.


האם סודה בטוחה בסבון? סבון טבעי עם סודה הוא בטוח לחלוטין בהנחה שהוא נעשה כראוי. דרך נוספת שרוב הסבונאים משתמשים בה כדי למנוע את הסכנה מסודה הוא שימוש בסופר פאט בסבון- הוספת יותר שמנים צמחיים מהנדרש כדי להבטיח שגבישי הסודה מומסים לחלוטין. בנוסף, הסבונאים ממתינים תקופה של כ4-6 שבועות , שנקראת גם זמן הבשלה כדי להבטיח שהסבונים שלנו לא רק בטוחים אלא גם מחזיקים יותר זמן במקלחת ולא מייבשים את העור.

לסיכום, כשזה מגיע לסבון, סודה קאוסטית היא חברה. באמצעות הקסם של הכימיה, השמנים הצמחיים בסבון מייצרים תגובה כימית עם הסודה שמובילה ליצירת חטיף סבון עשיר בגליצרין שמזין את העור שלנו .

מקורות: 1. "נתרן הידרוקסיד." עובדות בטיחות כימית. https://www.chemicalsafetyfacts.org/sodium-hydroxide/ 2. "שאלות נפוצות על סבון." ה-FDA. https://www.fda.gov/.../frequently-asked-questions-soap

תורגם מאתר - https://www.edensgarden.com/

Comments


הבלוג של אברא-כדברא

bottom of page