top of page

דרכים שונות להכנת שמן תשרית מקלנדולה, וההבדלים ביניהן

איך עושים שמן תשרית? איך עושים שמן תשרית איכותי? איך עושים שמן תשרית בבית? ומה יש לקחת בחשבון.


 

מטרת הפוסט היא להעלות לתודעה שיש מספר דרכים ואפשרויות כאשר אנחנו באות להכין שמן תשרית וכל אחת מהן תניב לנו תוצאה קצת שונה.



אז קודם כל נתחיל מסוג הפרחים שאנחנו רוכשות.



ישנם מקומות שמחזיקים קלנדולה לתקופות ממושכות, וללא קרור (מסתבר שיש לשמור אותה בקרור על מנת שהיא תשמור על החומרים הפעילים שבה) ואז הקלנדולה הופכת לצהובה (מתייבשת אפילו יותר) , ולכן שמן תשרית שנכין ממנה, לא משנה איך נכין אותו, אפילו בדרך המקצועית ביותר, לא יתן לנו בחיים שמן מאד איכותי, זה השמן שנמצא מצד ימין בתמונה. הוא הוכן באותה דרך של האחרים אבל עם קלנדולה שכבר לא היה לה הרבה מה לתת.


ואגב מרגישים את ההבדל לא רק בצבע אלא גם בריח, ובטח ובטח שגם בשימוש.


אז איזה פרחים לקנות?


אם יש לכן אפשרות לרכוש פרחים של קלנדולה טריים, מעלעלים או כל מקום אחר ששומר עליהם בקרור אז עדיף, יש כמה סוגים של פרחים, אורגניים , והם מגיעים בצבעים שונים, לפעמים יש פרחים כהים יותר כמעט חומים מפוצצים בחומרים פעילים.



אז עכשיו כשיש לנו את הפרחים ואנחנו שומרות עליהם בקרור מה הדבר הבא?


הדבר הבא שחשוב זה תהליך ההכנה. יש כמה אפשרויות להכין שמן תשרית. אני מכינה אותו עם שמן זית כי אני מעדיפה את התכונות שלו בשילוב עם הקלנדולה.


יש כמה תהליכי הכנה- בגדול מומלץ לטחון את הפרחים על מנת להגדיל את שטח הפנים שלהם שבא במגע עם החומר הממצה- דהיינו השמן.


אז הצנצנת השניה מימין היא צנצנת שבה לא טחנתי את הפרחים והצנצנת משמאל היא צנצנת שבה כן טחנתי את הפרחים ובהחלט יש הבדל בצבע.


הבדל נוסף שיש בין הצנצנת השניה והשלישית מימין הוא החימום. הצנצנת השלישית מימין עברה בנוסף להשרייה הממושכת על אדן החלון גם חימום של מספר שעות בבאן מארי.


החימום (יש לשים לב לא לעבור את ה60 מעלות כדי לא לחמצן את השמן) עוזר לשמן למצות חומרים פעילים מהקלנדולה.


דבר נוסף שעשיתי בצנצנת השניה והשלישית מימין הוא השרייה חוזרת - כלומר לקחתי שמן שכבר השריתי בו פרחים, סיננתי אותו ואז הוספתי פרחים טריים ושמתי להשרייה חוזרת. ההבדל הוא שבצנצנת השניה מימין הפרחים לא היו טחונים ובשלישית מימין כן.


פקטור נוסף חשוב הוא זמן ההשרייה. בשיטה המסורתית נהוג לשים את הצנצנת על אדן החלון, למשך מספר חודשים. רצוי לשים גרב שחורה על הצנצנת כדי שאור לא יחדור פנימה (במיוחד אם משתמשים בצנצנת שקופה ).


שני האוייבים של התשריות הם האור והאוויר - האור מחמצן את השמן והאוויר מעפש את התשרית אם יש מקום לאויר בצנצנת.


בצנצנת הרביעית מימין התקיימו כל הפקטורים הבאים :


פרחים איכותיים שנשמרו בקרור, טחינה של הפרחים להגדלת שטח הפנים, השרייה ממושכת בגרב שחורה על אדן החלון, וגם - חימום בבאן מארי של 24 שעות! (עם הקפדה לא לעבור את ה60 מעלות)



שאלו אותי תלמידות שלי למה ככ הרבה זמן ואם אפשר פחות או רק על אדן החלון, ועניתי להן, זה תלוי אם את רוצה שמן מצויין או רק טוב מאד


כמו שרואים בתמונה השמן השמאלי ביותר הוא החזק ביותר בצבע, הריח שלו משכר, והיעילות שלו היא הגבוהה מבין כולם.



שכחתי משהו נוסף וחשוב מאד - תהליך סחיטת השמן . יש כיום מכשירים מקצועיים שניתן לרכוש לסחיטת השמן. סחיטה טובה חשובה לא רק לקבלת כל השמן מהפרחים שהשריתם, ולמנוע בזבוז, אלא גם כדי למצות את כל השמן החבוי בפרחים. סחיטה טובה חיונית לא פחות מאשר כל פקטור אחר בתהליך.



מקווה שנהניתן ממה שהיה לי לחלוק ושזה ישפר את איכות השמן שתפיקו.


אני בגישה ששווה להתאמץ, ולהכין שמן טיפולי מהמדרגה הראשונה




כך המוצרים שאתן מכינות ממנו יהיו הטובים והמרפאים ביותר.


נ.ב את החומר הצמחי אחרי סחיטה ראויה אל תזרקו לפח. האדמה, בעלי החיים והצמחים שבגינה שלכם ישמחו לקבל את הדשן הזה.


נ.ב.נ כל מי שרוצה להכנס לרשימת התפוצה שלי ולקבל עוד מידע על צמחים, רוקחות טבעית ומבצעים אנא שלחו לי את השם שלכם והמייל בפרטי .



דנה


Comments


הבלוג של אברא-כדברא

bottom of page